بادام ماده مغذی هست که خواص فراوانی دارد. حریر بادام با برنج نیم دانه حریره بادام معمولاً جز اولین غذاهایی هست که مادران هنگامـی کـه نوزادشان توان خوردن غذای مکمل را داشته باشد، حریر بادام با برنج نیم دانه مـی دهند. حریر بادام با برنج نیم دانه اما مزایـای مصرف بادام بـه حدی هست که نباید مصرف آن را محدود بـه دوره نوزادی کرد. از این رو درون ادامـه بـه معرفی 11 مزیت وجود بادام درون رژیم غذایی کودکان مـی پردازیم.
وقتی صحبت از رژیم غذایی کودکان مـی شود، مادران مراقب خواهند بود کـه آیـا کودکشان مواد غذایی مورد نیـاز را از رژیم غذایی روزانـه اش دریـافت مـی کند. اگر کودکان بد غذا باشند، مادران دستور غذاهای جدیدی را امتحان مـی کنند. بادام، ماده ای هست که حتما در رژیم غذایی روزانـه کودکان قرار بگیرد. بادام یک مکمل عالی و دارای مقادیر زیـادی ماده مغذی هست که به منظور کودکان درون حال رشد ضروری است.
بادام، پادشاه آجیل نامـیده مـی شود. بادام سرشار از ویتامـین، مواد معدنی و چربی های سالم غیر اشباع است. دو نوع بادام شیرین و تلخ وجود دارد. بادام شیرین خواص فوق العاده ای دارد و از بادام تلخ به منظور گرفتن روغن آن و همچنین مصارف دارویی و پزشکی استفاده مـی شود.
 


ارزش غذایی بادام
بادام غنی از فیبر، ویتامـین، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری است. بادام حاوی ویتامـین ای، منگنز، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم است. بادام هیچ گونـه کلسترولی ندارد و برای سلامت قلب مفید است. بادام همچنین غنی از بتا کاروتن هست که یک آنتی اکسیدان قوی هست و بـه افزایش ایمنی کمک مـی کند. یک مشت بادام، به منظور کودکانی کـه به طور مرتب آن را مصرف مـی کنند، انبوهی از مزایـا را درون بر دارد.


 

چگونـه بادام را بـه رژیم غذایی کودکتان وارد کنید؟
جدا از مواد مغذی کـه در بادام وجود دارد، بادام نـه تنـها به منظور کودکان بلکه به منظور بزرگسالان نیز بسیـار خوشمزه و لذیذ است. بادام را هم مـی توان بـه طور مستقیم خورد و هم مـی توان بـه غذاهای مختلف اضافه کرد. اگر کودک شما بسیـار کوچک هست که نمـی تواند بادام کامل را بخورد، آن را پودر کنید و به شیر یـا آب اضافه کنید. این ترکیب طعم فوق العاده ای دارد کـه کودکتان مطمئناً آن را دوست خواهد داشت.

مزایـای خوردن بادام درون کودکان
1. استخوان های سالم و قوی

بادام حاوی فسفر هست که منبع مفید و ایده آلی به منظور تقویت استخوان ها و دندان های کودکان بـه خصوص درون سال های رشدشان است. بادام همچنین دارای خواص دارویی هست که کودکان را درون برابر خطرات مربوط بـه پوکی استخوان درون سال های بالاتر، محافظت مـی کند.
2. افزایش ایمنی
بادام جز مواد غذایی قلیـایی هست که بـه افزایش ایمنی کودک کمک مـی کند. بادام نقش مـهمـی را بـه عنوان آنتی اکسیدان درون خلاص شدن از شر رادیکال های مضر درون بدن کودک بازی مـی کند و به نوبه خود از بیمار شدن کودکتان جلوگیری مـی کند.
3. افزایش رشد مغز
بادام همچنین حاوی ال- کارتنین و ریبوفلاوین هست که مـهم ترین مواد مغذی به منظور توسعه رشد مغز هستند. بادام همچنین به منظور سیستم عصبی مفید هست و دارای نقش اثبات شده و موثری درون جلوگیری از خطر ابتلا بـه آلزایمر درون سنین بالاتر هستند.
4. افزایش انرژی
بادام همچنین منبع غنی از مس و منگنز هست که انرژی کودکان را افزایش مـی دهد و به افزایش سوخت و ساز بدن کمک مـی کند.
5. کمک بـه کنترل وزن
بادام بـه کاهش وزن کودکان چاق کـه مساله مشترک کودکان امروزی است، کمک مـی کند. از این رو، شیر بادامـی شیرین نشده بـه کودکان توصیـه مـی شود. بادام بـه آن ها به منظور مدتی احساس سیری مـی دهد و دچار گرسنگی ناخواسته نمـی شوند. بادام با چربی های غیر اشباعی کـه دارد از خوردن بیش از حد مواد غذایی بی ارزش جلوگیری مـی کند و در نتیجه بـه کاهش وزن آن ها کمک مـی کند.
6. غنی از فیبر
بادام همچنین غنی از فیبر هست که یک داروی ایده آل به منظور کودکانی هست که از یبوست رنج مـی برند. به منظور این کـه اطمـینان حاصل کنید، هر روز صبح، مقداری بادام بـه کودکتان بدهید و تفاوت را احساس کنید. بادام بـه عادی شدن روند اجابت مزاج و رفع یبوست کمک مـی کند.
7. مناسب به منظور پوست
روغن بادام به منظور نوزادان تازه متولد شده بـه شدت توصیـه مـی شود، چرا کـه آن ها را از هر گونـه مشکلات پوستی درون امان نگه مـی دارد. بادام بـه کودک شما کمک مـی کند که تا پوست صاف و نرمـی داشته باشد و با خشکی پوست مبارزه مـی کند.
8. کمک بـه تمرکز و حافظه
بادام بـه افزایش قدرت حافظه و تمرکز کودکان که تا حد زیـادی کمک مـی کند. بادام همچنین بـه کودکان کمک مـی کند که تا زیرک و فعال باشند.
9. قلب سالم
پروتئین، چربی های اشباع نشده و پتاسیم موجود درون بادام دوستدار قلب هستند و به حفظ عملکرد قلب سالم کمک مـی کنند. بادام همچنین خطر ابتلا بـه بیماری های قلبی را درون کودکان کاهش مـی دهد.
10. کنترل فشار خون
سدیم و پتاسیم موجود درون بادام بـه تنظیم سطح فشار خون درون کودکان و پایین آمدن نوسانات فشار خون درون آینده کمک مـی کند.
11. خواص ضد التهابی
بادام سرشار از اسیدهای چرب ضروری لینولئیک هست که بـه کاهش التهاب بدن کمک مـی کند.
در نـهایت این که:
مزایـایی کـه در بالا ذکر شد، بیش از اندازه کافی بود که تا شما اطمـینان حاصل کنید کـه باید بادام را درون رژیم روزانـه کودکتان لحاظ کنید. با این حال، شما مـی توانید پیش از گنجاندن بادام درون رژیم غدایی کودکتان و یـا درون صورتی کـه فرزندتان بسیـار کوچک است، با پزشکش درون این باره م کنید.
مانند هر ماده غذایی دیگری، مصرف بادام نیز حتما به اندازه باشد، چرا کـه مصرف بیش از اندازه آن ممکن هست عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشد. تنـها 2 الی 3 بادام درون روز به منظور این کـه مطمئن شوید کودکتان مزایـای این مـیوه خشک فوق العاده را دریـافت مـی کند، کافی است.

حریره بادام به منظور نوزادان

غذا بـه کودکان از سنی کـه باید شروع بـه خوردن غذای کمکی کنند، همـیشـه دغدغه مادران بوده و هست. بنابر ‌این اگر دلتان مـی‌خواهد بدانید اولین غذایی کـه باید بـه عنوان غذای کمکی بـه نوزادتان بدهید از نظر تغذیـه ای چه ارزشی دارد این مطلب را بخوانید.

 

دستور پخت حریره بادام
مواد لازم:
بادام: حریر بادام با برنج نیم دانه 6 عدد
آرد برنج: 2 قاشق سوپ خوری
شیر پاستوریزه، یک استکان (حدود 60 مـیلی‌لیتر)
شکر: 1 قاشق چای خوری
آب: نصف استکان (حدود 30 مـیلی‌لیتر)
بادام‌ها را درون آب بریزید و بگذارید آب بـه جوش بیـاید، 30 ثانیـه بیشتر لازم نیست بجوشد، بادام‌ها را آبکش کنید، رویشان آب سرد بگیرید و بلافاصله، بـه راحتی آنـها را پوست ید. سپس بادام‌ها را با مقداری آب سرد و شکر درون مخلوط‌‌کن بریزید که تا در عرض چندثانیـه بـه مایعی سفیدرنگ و شیرمانند تبدیل شود. این مخلوط را روی شعله ملایم درون حالی کـه به طور مرتب هم مـی‌زنید، بـه مدت حدود 20 دقیقه بپزید. سپس آرد برنج را درون شیر سرد حل کرده و به مخلوط فوق اضافه کنید و مجددا مرتب هم بزنید که تا قوامـی مانند ماست پیدا کند.
مقدار اضافی حریره را درون ظرف درون بسته که تا دو روز درون یخچال نگه داری کرد. جهت نگهداری حریره درون یخچال، اجازه دهید که تا کاملا سرد شود سپس درب ظرف را بسته و آن را درون یخچال بگذارید. البته تازه تهیـه این حریره بهتر است.
کودک 6 ماهه صرف‌نظر از شیر مادر حتما غذای کمکی نیز بخورد، چون درون حال رشد و نمو هست و شیر مادر بـه تنـهایی نمـی‌تواند  تمام نیـاز‌های بدن او را تامـین کند.
نظر مـهسا مـیرزایی، کارشناس تغذیـه: درون ماه ششم لازم هست روزی یک‌بار قبل از شیر بـه کودک، حریره‌ی 5% ( بـه مقدار مساوی با شیر ) بـه کودک داده شود. حریره بادام بـه کودک حتما از یک قاشق چای‌خوری شروع شود و روزانـه اضافه ‌گردد که تا در پایـان ماه ششم بـه 150 گرم (دو سوم استکان) برسد. حریره مـی‌تواند به منظور یک وعده‌ی کودک کافی باشد و نیـازی نیست کـه در همان وعده بـه کودک شیر هم بدهید، ولی طبیعی هست که آنچه کودک قبلا بـه آن عادت کرده (شیر ) را ترجیح ‌بدهد. بنابراین مـی‌توان قبل از حریره، بـه اندازه ی نصف شیشـه بـه کودک شیر مادر داد. درون ماه هفتم مـی‌توان حریره‌ی 10% را به منظور کودک شروع کرد اما درون این سن بـه غذای دوم هم نیـاز هست و ما‌بقی وعده‌های کودک (حدود 170- 200 گرم) را شیر مادر تشکیل مـی‌دهد.»

ارزش غذایی حریره بادام:
آرد برنج بـه ترتیب شامل درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌هایی مانند پروتئین، کربوهیدرات، ویتامـین‌های گروه ب، آهن و کلسیم است.
شیر کامل هم شامل پروتئین، چربی، کلسیم و ویتامـین د است. این دو ماده یعنی آرد برنج و شیر کامل از 6 که تا 7 ماهگی به منظور کودک قابل مصرف هستند. بادام از گروه دانـه‌های روغنی محسوب مـی‌شود و شامل ریز‌مغذی‌هایی مانند ویتامـین A و D و هم چنین اسیدهای چرب ضروری هست که از انتهای ماه ششم به منظور نوزاد قابل مصرف است.
توصیـه‌ی من این هست که هرچه بـه اواخر شش ماهگی کودک نزدیک‌تر مـی‌شویم پودر بادام را اضافه کنیم و در اوایل شش ماهگی حریره بیشتر ترکیبی از آرد برنج و شیر کامل باشد. بنابر‌این من دو نوع حریره را بـه شما پیشنـهاد مـی‌کنم و دستور پخت آن را مـی دهم کـه کمـی با حریره بادام خانم کوهستانی متفاوت است.
حریره ی 10%:
آرد برنج 20 گرم
کره 5 گرم
شیر 200 گرم
آب 50 گرم
شربت قند 10 گرم
محلول نمک طعام 3 گرم
نیم استکان شیر و آب را با هم بجوشانید سپس روی شعله ملایم بگذارید ، سپس آهسته آرد برنج را درون آن بریزید و به مدت نیم ساعت مرتب هم بزنید. بعد شربت قند و محلول نمک طعام اضافه کنید و بقیـه‌ی شیر را گرم کرده و در آن بریزید و 2 که تا 3 دقیقه بجوشانید. درون این حریره کره بریزید و خوب هم بزنید.
(این حریره به منظور کودکان 6 تا10 ماهه مناسب هست و درون هر وعده مـی‌توان 50 که تا 200 گرم از این حریره را بـه کودک داد)

 

حریره ی 5%:
آرد برنج 5 گرم
شیر 50 گرم
آب 100 گرم
شربت قند 5 گرم
محلول نمک طعام 5/1  گرم
آرد برنج الک کرده را درون اب جوش ریخته و تا نیم ساعت روی شعله ملایم هم بزنید. وقتی خوب پخت محلول نمک و شربت قند و شیر را کـه کمـی گرم شده(70 درجه) درون آن بریزید بعد از 1-2 دقیقه کـه حریره جوشید، آن را خنک کرده و به کودک بدهید.

موارد منع مصرف و توصیـه‌ها:
به طور عادی آرد برنج  و بادام نمـی‌تواند آلرژن باشد و برای کودک حساسیت ایجاد کند اما به منظور هضم بهتر درون دستگاه گوارش کودک، بهتر هست پوست بادام‌ها کنده شده و سپس پودر شود. به منظور آسان‌تر شدن این امر، بهتر هست بادام‌ها را چند ساعت بخیسانید.
و اما شیر کامل درون برخی از کودکان مـی‌تواند حساسیت یـا عدم تحمل ایجاد کند کـه در این صورت حتما با پزشک م شود و اقدامات لازم صورت گیرد.

فواید شیر بادام به منظور نوزادان

چگونـه از بادام به منظور غذای نوزاد استفاده کنیم:

-توصیـه مـی شود کـه از شب قبل بادام را درون آب خیس کنید. صبح، پوست آن را بگیرید و به قطعه های کوچکتر تقسیم کنید. مـی توانید داخل بلندر بریزید و به شکل پودر دربیـاورید. مـی توانید پودر بادام را درون غذا و یـا شیر نوزاد بریزید.

-افزودن بادام بـه شیر نوزاد باعث افزایش ارزش تغذیـه ای آن مـی شود. اگر کودک شما نمـی تواند لاکتز موجود درون شیر را تحمل کند، مـی توانید بادام را بـه شیر سویـا اضافه کنید.

 
 
فواید مصرف شیربادام
در پیشگیری یـا درمان برخی سرطان ها مفید است

طی تحقیقات انجام شده درون آزمایشگاهای معتبر آمریکا نشان داده شده هست که شیربادام رشد سلولهای سرطانی پروستات را کاهش مـی دهد. با توجه بـه وجود چربی های اشباع نشده، استفاده از شیر بادام مـی تواند نقش مـهمـی درون جلوگیری از سرطان آندومتر ( یـا سرطان رحم ) داشته باشد.
با توجه بـه تحقیقات منتشر شده درون مجله بین المللی سرطان و انجمن آمریکایی Cancer Research Cancer، مصرف  چربی های اشباع نشده موجب کاهش خطر ابتلا بـه سرطان کبد (نوع نادر سرطان کبد) و برخی نشانـه های سرطان مـی شود . بـه همـین دلیل هست که بادام و همچنین شیربادام یکی از بهترین مواد غذایی به منظور مبارزه با سرطان است.
به تسریع روند کاهش وزن کمک مـی کند
بادام بعنوان یک ماده غذایی کم کالری ، یکی از بهترین انتخاب ها درون رژیم غذایی کاهش وزن است. درون مقایسه با شیر با ۱۱۰ کالری درون هر وعده غذایی ، شیر بادام دارای ۴۰ کالری درون هر وعده غذایی است. رژیم های غذایی کـه مشوق مصرف چربی های سالم هستند، مانند رژیم کتوژنیک یـا انواع مختلف رژیم های کم کربوهیدرات، اغلب مصرف شیر بادام را توصیـه مـی کنند. بـه دلیل کم کالری و کم کربوهیدرات بودن .
شیر بادام همچنین مـیزان قند خون را نیز کنترل مـی کند . بـه این معنی کـه برای افرادی کـه قند خون خود را دائم کنترل مـی کنند، عالی هست . بدن شما از مواد مغذی موجود درون شیر بادام به منظور تولید انرژی استفاده مـی کند ، نـه اینکه آن را بـه چربی تبدیل کند . 
باعث تقویت قلب مـی شود
چربی موجود درون شیربادام باعث تقویت قلب مـی شود. جایگزین چربی اشباع نشده با سایر چربی ها ،شما را درون برابر بیماری های قلبی عروقی مصون مـی دارد . دلیل آن ممکن هست این باشد کـه این چربی های تک اشباع نشده و چند اشباع نشده بر فرآیند های مختلف بدن تاثیر مـی گذارند. بـه عنوان مثال، محصولات بادام بـه طور طبیعی باعث کاهش کلسترول بد مـی شوند، درون حالی کـه سطح کلسترول "خوب” HDL نیز افزایش مـی یـابد.
این چربی ها همچنین باعث کاهش خطر ابتلا بـه cluster disorder کـه به سندرم متابولیک معروف است، مـی شود . سندرم متابولیک درون واقع ترکیبی از فشار خون بالا، افزایش قند خون، چربی شکمـی هست که مقدمـه حمله قلبی یـا سکته مـی باشد .
به استحکام دندان ها و استخوان های بدن کمک مـی کند
اگر نگران هستید کـه حذف شیر لبنی از رژیم غذایی باعث عدم استحکام استخوان های شما مـی شود ، نگران نباشید .
هرچند کـه ممکن هست به اندازه شیر لبنی مقدار زیـادی ویتامـین D یـا پروتئین نداشته باشد اما هنوز هم منبع خوبی از این ویتامـین هاست کـه کمک مـی کند دندان ها و استخوان های شما مستحکم و قوی باشند . چربی های تک اشباع نشده همچنین بـه جلوگیری از پوکی استخوان کمک شایـانی مـی کند .
مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد و ابتلا بـه بیماری های مزمن
شیر بادام همچنین دارای ویتامـین E و یک آنتی اکسیدان قوی است. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد (که از طریق مواد شیمـیایی موجود درون غذاها ، درمعرض آفتاب قرار گرفتن غذاها و موارد دیگر ایجاد مـی شوند) مبارزه مـی کنند.
مـیزان قابل توجه ویتامـین E موجود درون شیر بادام بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی مـی تواند موجب شادابی پوست و موی شما شود و روند پیری را کند مـی کند .

مـی تواند روند ابتلا بـه آلزایمر را کندتر نماید
آلزایمر درون حال حاضر درمان مشخصی ندارد . اما راه های طبیعی زیـادی وجود دارد کـه به پیشگیری یـا تسکین این بیماری کمک مـی کند . ویتامـین E نقش مـهمـی درون جلوگیری از این بیماری دارد .

 

طرز تهیـه شیر بادام
۱-یک فنجان بادام را درظرفی بریزید و روی آن را آب بریزید.
۲- بگذارید مدت ۲۴-۴۸ ساعت بماند.
۳- بعد از ۲۴-۴۸ ساعت آب آن را خالی کرده و یک بار آب بکشید.
۴- سپس بادام ها را بهمراه دو فنجان آب بـه مخلوط کن اضافه کنید.
۵- بـه مدت دو دقیقه آن را آسیـاب کنید.
۶- سپس آن را درون یک صافی یـا تنظیف بریزید.
۷- آن را بچلانید که تا تفاله آن باقی بماند.
۸- نوش جان کنید.




[حریره بادام به منظور نوزاد، دستور پخت حریر بادام با برنج نیم دانه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 16 Jul 2018 07:52:00 +0000