تهوع و استفراغ یکی از شایع‌ترین اختلال‌های گوارشی هست که درون 3 ماهه اول بارداری با مادر همراه هست و ممکن هست در ماه‌های بعد نیز او را همراهی کند. علت استفراغ در نیمه شب از آنجا کـه مادر و جنین رابطه‌ای ناگسستنی و جدایی‌ناپذیر با یکدیگر دارند، علت استفراغ در نیمه شب تداوم و پیوستگی این اختلال علاوه بر آن‌که سلامت مادر را بـه خطر مـی‌اندازد، ممکن هست سلامت جنین را تحت تاثیر خود قرار دهد. علت استفراغ در نیمه شب بـه همـین دلیل هست که درمان و کنترل تهوع و استفراغ ناشی از بارداری درون مادران باردار لازم و ضروری بـه نظر مـی‌رسد.
از آنجا کـه درمان تهوع و استفراغ درون دوران بارداری، بـه دلیل رشد جنین حتما بدون تجویز دارو و مواد شیمـیایی صورت گیرد، بـه سراغ استاد محمد عبادیـانی، مدرس طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم که تا نکات بیشتری از شیوه‌های طبیعی درمانی درون مکاتب طب ایرانی، به منظور درمان این بیماری بدانیم.

 

از تهوع بارداری چه مـی‌دانید
عموم مردم، تهوع و استفراغ ناشی از بارداری را بـه عنوان ویـار صبحگاهی مـی‌شناسند و معتقدند زنان بارداری کـه به محض بیدار شدن از خواب یـا بـه محض خوردن کوچک‌ترین ماده غذایی یـا بو آن تهوع و استفراغ را تجربه مـی‌کنند، دچار این نوع ویـار هستند. تهوع و استفراغ ناشی از بارداری درون برخی روز‌ها بـه حدی شدت مـی‌یـابد کـه مادر باردار هر غذا یـا خوراکی را کـه مصرف مـی‌کند، با استفراغ دفع مـی‌کند و به این ترتیب ماده خوارکی مفیدی به منظور جذب درون بدن نگه نمـی‌دارد. این عارضه درون صورت تداوم بـه مرور موجب کاهش انرژی مادر و در ‌‌نـهایت ضعیف شدن و لاغری او و جنینش مـی‌شود.

انواع حالت تهوع بارداری : علت استفراغ در نیمه شب تهوع خفیف و تهوع شدید 

بارداری حساس‌ترین دوره زندگی هست و تغییرات گوناگونی درون بدن بـه وجود مـی آورد. برخی عوارض خاص این دوره مـی باشند. یکی از عوارض شایع دوران بارداری تهوع و استفراغ است.تهوع درون 50 الی 90 درصد حاملگی ها و استفراغ درون 25 الی 55 درصد آنـها رخ مـی دهد کـه در حوالی هفته نـهم شدیدتر شده و در 50 درصد زنان که تا هفته چهاردهم و در 90 درصد آنـها که تا هفته بیست و دوم بهبود مـی یـابند. درون 15 الی 20 درصد زنان که تا سه ماهه سوم و در 5 درصد آنـها که تا زمان زایمان نیز ادامـه مـی یـابد.

تهوع بارداری از چه زمانی شروع مـی شود؟
 حالت تهوع بارداری درون نیمـه اول حاملگی (با شدت های مختلف) معمولا بین اولین یـا دومـین موعد قاعدگی عقب افتاده یعنی حدودا درون هفته 5 بارداری که تا هفته 6 بارداری شروع شده و تا هفته 14  که تا 16 بارداری ادامـه مـی یـابد.
دلایل اصلی شروع تهوع بارداری عبارتند از :
   - افزایش هورمون ها HCG ،PGF، استروژن ها، پروژسترون، لپتین ، پرولاکتین، تیروکسین، آدرنوکورتیکال
   - اختلال سیستم Vestibular
   - کاهش حرکات محتویـات معده، درون موارد شدید عوامل روانی دخیل هستند.

انواع حالت تهوع بارداری:
حالت تهوع بارداری بـه دو نوع تهوع خفیف و تهوع شدید بارداری تقسیم مـی شود.
تهوع و استفراغ خفیف بارداری چگونـه هست و راههای درمان و پیشگیری آن چیست؟
تهوع و استفراغ خفیف بارداری، صبح ها شدیدتر است، ولی درون 80 درصد موارد درون تمام طول روز ادامـه دارد.
راههای درمان و پیشگیری از تهوع و استفراغ خفیف بارداری مـی تواند شدت علائم را کاهش دهد. خوردن غذای کم چربی، پروتئینی و کربوهیدرات ها بـه مقدار کم و در فواصل متعدد موثراست، همچنین نوشیدن نوشابه های ساده و خنک و مایعات کربنات دار مثل: لیموناد و زنجبیل و بو لیموی تازه، نعنا و پونـه نیز موثر است. همچنین به منظور پیشگیری از تهوع خفیف بارداری از عوامل تشدید کننده از جمله غذاهای ادویـه دار، سر و صدا، رایحه موادی نظیر عطریـات، سیگار، قهوه، مواد شیمـیایی، غذاهای بودار، اتاق تنگ و خفه، گرما و خشکی هوا و حرکات بدنی و چشمـی (نظیر رانندگی و نورهای لرزان)، خستگی و دراز کشیدن بعد از خوردن غذا و تغییر وضعیت ناگهانی کـه علائم را تشدید مـی کند اجتناب کنید. مسواک زدن دندان ها بعد از غذا نیز از بروز علائم پیشگیری مـی کند.
تهوع شدید بارداری چگونـه هست و راههای درمان و پیشگیری آن چیست؟
در بعضی زنان حامله، تهوع و استفراغ آن قدر شدید هست که منجر بـه کم آبی، اختلال اسید و باز و اختلال الکترولیت و کتوز مـی شود کـه اصطلاحا بـه آن تهوع شدید حاملگی (تهوع شدید بارداری) مـی گویند. درون اغلب زنان حامله تهوع و استفراغ خفیف که تا متوسط، که تا هفته شانزدهم بارداری هست ولی درون برخی شدید بوده و هر روز استفراغ مـی کنند. درون این فرم درون صورت تشدید علائم هنگام مصرف قرص آهن و ویتامـین ها حتما آنـها را قطع و یـا قبل از خواب استفاده کرد کـه در صورت قطع آهن که تا هفته 14 روزی حداقل 400 مـیکروگرم اسید فولیک تجویز مـی شود.
در تهوع و استفراغ شدید بارداری معمولا آزمایش های خون و ادرار کم آبی را نشان مـی دهند و بدن بـه تغییرات رژیم غذایی نیز جواب نمـی دهند. درون این فرم شدت آن بـه حدی هست که عوارضی همچون کاهش وزن (حتی که تا پنج درصد وزن قبل از حاملگی)، کم آبی(Dehydration)، قلیـایی شدن خون (آلکالوز) ناشی از دست اسید هیدروکلریک، کمبود پتاسیم(هیپوکالمـی) و در برخی موارد نیز اختلالات کبدی گذرا پیش مـی آید. معمولا به منظور درمان و پیشگیری از عوارض تهوع شدید بارداری حتما بستری شوید. زنانی کـه در حاملگی قبل بـه علت استفراغ بستری شده اند 20 درصد نیـاز بـه بستری شدن درون حاملگی بعدی را دارند. زنانی کـه در حاملگی اول تهوع و استفراغ شدید ندارند درون حاملگی بعدی نیز احتمال آن کم است 

 

تقویت معده را جدی بگیرید
درمانگران طب سنتی علت بروز تهوع و استفراغ دوران بارداری را توقف قاعدگی و ضعف معده و عدم خروج فضولات بدن مـی‌دانند. از آنجا کـه با آغاز دوران بارداری، قاعدگی درون زنان متوقف مـی‌شود بخشی از مواد زاید و فضولاتی کـه به واسطه قاعدگی از بدن خارج مـی‌شدند، درون بدن باقی مـی‌ماند. این فضولات بـه دلیل آن‌که استعداد تغذیـه جنین را ندارد، درون محل رحم جمع نمـی‌شود و ناگزیر بـه صورت طبیعی بـه سمت معده حرکت کرده و در دهانـه معده قرار مـی‌گیرد. از آنجا کـه دهانـه معده بسیـار حساس هست با تجمع این مواد زائد از خود واکنش نشان مـی‌دهد و این مسئله موجب بروز حالت تهوع و استفراغ درون زنان باردار مـی‌شود. این حالت درون مـیان عوام بـه ویـار مشـهور هست و معمولا ۳ که تا ۴ ماه بـه طول مـی‌انجامد. درون بعضی موارد نیز دیده شده این شرایط که تا ۹ ماه بارداری مادر را همراهی مـی‌کند. حکمای طب ایرانی بـه همـین دلیل، دستوراتی را به منظور خانم‌های باردار درون نظر دارند کـه به واسطه آن بـه تقویت معده خود بپردازند چرا کـه اساس درمان حالت تهوع زنان باردار تقویت دهانـه معده هست و این کار با دستورات بسیـار ساده کـه برای همـه قابل اجراست، امکان پذیر است.

هر ۲ ساعت یک بار کباب بخورید
یکی از شیوه‌های درمانی طب سنتی ایران به منظور کنترل تهوع بارداری و تقویت معده، این هست که زنان باردار حتما به مدت ۲ روز خوردن غذا بـه شیوه همـیشگی را ترک کرده و به جای آن هر ۲ ساعت یک بار یک سیخ کباب کوبیده بـه همراه اناردانـه خشماق آسیـاب شده، مـیل کنند.
در این حالت پودر آسیـاب شده اناردانـه خشماق را حتما به گونـه‌ای روی کباب بپاشید کـه سطح آن را کاملا بپوشاند. زنان باردار حتما این غذا را بدون برنج و نان هر ۲ ساعت یک بار مـیل کنند که تا حالت تهوع آن‌ها برطرف شود. از بین رفتن حالت تهوع عموما ظرف یک که تا ۲ روز اتفاق مـی‌افتد. اضافه اناردانـه و سماق آسیـاب شده نیز بـه دفع مواد مضر دهانـه معده کمک مـی‌کند، بنابراین نباید این مواد را از کباب حذف کرد.
نکته
در صورتی کـه خانم‌های باردار بعد از خوردن کباب، دچار تهوع شدند، خونسردی خود را حفظ کنند و مصرف کباب را درون وعده‌های ۲ ساعتی خود ادامـه دهند چرا که‌‌ همان مقدار اندکی از کباب کـه هضم و جذب معده مـی‌شود، بـه تقویت دهانـه معده کمک مـی‌کند.

آب مـیوه ترش و شیرین بخورید
درمانگران طب سنتی ایران نوشیدن آب مـیوه‌های ترش و شیرین را بـه طور همزمان روشی تکمـیلی به منظور درمان تهوع و استفراغ ناشی از بارداری مـی‌دانند. آن‌ها درون حقیقت این مرحله را یک مرحله تکمـیلی به منظور رژیم غذایی ۲ روزه ذکر شده مـی‌دانند و بر این باورند کـه زنان باردار کـه کباب درمانی را تجربه مـی‌کنند مـی‌توانند همزمان با این روش، مصرف ۲ لیوان آب مـیوه ترش و شیرین را نیز تجربه کنند. بـه این ترتیب کـه به همراه یکی از وعده‌های صبح و عصر یک لیوان آب سیب ترش و آب سیب شیرین یـا یک لیوان آب پرتقال شیرین و نارنگی ترش مـیل کنند.
نکته
برای انتخاب مـیوه‌ها مـی‌توانید از مـیوه‌های متناسب با فصل استفاده کنید. بـه عنوان مثال اگر درون فصل تابستان هستید از آلبالو یـا گیلاس و سیب استفاده کنید. تنـها مراقب باشید کـه باید از یک مـیوه ترش و یک مـیوه شیرین درون کنار هم استفاده کنید. اگر درون فصل زمستان هستید از پرتقال یـا نارنگی استفاده کنید.

درمان ویـار شدید را بـه پزشک بسپارید
نکته‌ای کـه نباید فراموش کنید این هست که درمان ویـار شدید را حتما حتما تحت نظر متخصص طب سنتی و پزشک انجام دهید. منظور از ویـار شدید ویـارهایی هست که عموما با مشکلات دیگری کـه در بیمار وجود دارد همراه شده و بیماری شدت بیشتری مـی‌یـابد. تشخیص این بیماری‌ها و دلیل شدت ویـار تنـها از عهده پزشک برمـی‌آید. این نوع ویـار‌ها عموما بیشتر از ۷۲ ساعت طول مـی‌کشند و به شدت زنان باردار را اذیت مـی‌کند و در برخی موارد کوتاهی درون درمان آن آسیب جدی بـه زن باردار و جنین او وارد مـی‌کند. بنابراین درون شرایطی کـه ویـاری بیش از ۲ روز بـه طول انجامد حتما با مراجعه و مشاوره با متخصص طب سنتی یـا متخصص زنان به منظور درمان و تسکین آن اقدام کرد.

 




[درمان تهوع و استفراغ بارداری، نکته‌های طلایی به منظور درمان علت استفراغ در نیمه شب]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 22 Jul 2018 03:49:00 +0000